Haptotherapie voor kinderen
Haptotherapie is niet alleen bedoeld voor volwassenen. Het kan ook veel goeds doen voor kinderen. Met name gevoelige kinderen kunnen er veel baat bij hebben. Alleen hebben zij een iets andere benadering nodig. Gelukkig heb ik 20 jaar ervaring als orthopedagoog in het speciaal basisonderwijs, waardoor ik haptotherapie ook kan inzetten voor de behoeften van uw kind.
Haptotherapie voor kinderen
Haptotherapie is niet alleen bedoeld voor volwassenen. Het kan ook veel goeds doen voor kinderen. Met name gevoelige kinderen kunnen er veel baat bij hebben. Alleen hebben zij een iets andere benadering nodig. Gelukkig heb ik 20 jaar ervaring als orthopedagoog in het speciaal basisonderwijs, waardoor ik haptotherapie ook kan inzetten voor de behoeften van uw kind.
Wanneer gebruik je haptotherapie bij kinderen?
Wanneer een kind om wat voor reden dan ook uit zijn evenwicht is geraakt, voelt het zich vaak niet thuis in zichzelf en in zijn sociale omgeving. Kinderen kunnen dan veel baat hebben bij haptotherapie. Dat wat hem dwarszit, kan een plekje krijgen en het kind leert zich weer goed te voelen in zijn lijf. Op een veilige, luchtige manier: via aanraking, spelletjes en gesprekjes.
Door je kind of puber aandacht, begrip, respect en richting te geven, kan hij ‘veilig’ tevoorschijn komen en zijn wie hij is. Een gevoel van veiligheid en verbinding tussen kinderen, ouders en leerkrachten ligt aan de basis van al het andere wat daarop volgt (welbevinden, positief zelfbeeld, sociale- en leervaardigheden, en een positief gevoel van eigenwaarde).
Wanneer het kind zich echt gezien en bevestigd ‘voelt’ in wie hij of zij is, in zijn authentieke eigen Zijn, onafhankelijk van prestaties, verwachtingen, social media druk etc. kan het ervaren dat het helemaal goed is zoals het is.
"Alleen wanneer een kind zich veilig voelt en op een gezonde manier verbonden is met zichzelf en zijn omgeving kan het floreren. Deze basisveiligheid is voelbaar in het lijf."
Wat kan haptotherapie doen voor kinderen?
OMGAAN MET SPANNING EN PRIKKELS
Het huidige onderwijssysteem, waar een steeds grotere druk op de kinderen en jongeren komt te liggen om zich te ontwikkelen binnen een bepaalde structuur (sociaal, emotioneel, motorisch en cognitief) is niet passend voor elk kind. Hierdoor kan er spanning ontstaan.
Ook staan kinderen vaak nog redelijk goed in contact met hun gevoel en voelen (vaak onuitgesproken) spanningen afkomstig van de buitenwereld feilloos aan. Zij kunnen zich door deze gevoeligheid teveel gaan afstemmen op de buitenwereld (bijvoorbeeld gezinsleden). Hierdoor kan het zijn dat ze veel prikkels binnenkrijgen en zichzelf niet meer goed kunnen voelen en begrenzen.
GEVOELENS ERKENNEN
Een kind of puber volgt van nature zijn gevoel. Voelt iets goed? Dan zoekt hij toenadering. Maar voelt hij spanning? Of gebeurt er iets in zijn leven, binnen het gezin of op school dat hij niet aankan? Dan raakt hij in de war. Vaak weet hij dan niet wat hij precies voelt en hoe hij zich in woorden kan uitdrukken. Hij wordt boos, onzeker of verdrietig en sluit zich af.
BALANS TERUGBRENGEN
Zit je kind of puber met zijn/haar gevoelens in de knoop? Dan is de balans tussen denken, voelen en doen zoekgeraakt. Je merkt deze verstoring in evenwicht aan het gedrag van je kind of puber.
HAPTOTHERAPIE HELPT WANNEER JE KIND:
- Zich onzeker voelt / faalangst heeft;
- Slaapproblemen heeft;
- Teleurstellingen niet goed verwerkt;
- Hoogsensitief is;
- Druk in zijn hoofd is;
- Verminderde weerbaarheid heeft.;
- Moeite met veranderingen heeft;
- Zich down voelt;
- Niet luistert of juist volgzaam is;
- Kinderen pest of gepest wordt;
- Vaak hoofd- of buikpijn heeft.
Werkwijze
1. INTAKE
Ik begin met een intake met (een van de) ouders. Dit kan telefonisch of in de praktijk plaatsvinden (net wat jullie prettig vinden). De intake is een belangrijk onderdeel van de therapie om een duidelijk beeld te kunnen krijgen van de ontwikkeling van het kind tot nu toe. Ook kan het opheldering geven over de oorzaak van bepaald gedrag. Tijdens de intake formuleer ik ook samen met de ouder(s) de hulpvraag, zodat we een duidelijk doel/lijn hebben om mee te werken.
2. KENNISMAKING
De eerste sessie vindt altijd plaats samen met een ouder erbij. Dit is een kennismaking, een kort gesprekje en ik begeleid wat haptotherapeutische oefeningen/spelletjes die de ouder samen met het kind doet. De daaropvolgende sessies (afhankelijk van de leeftijd van het kind) werk ik vooral met het kind alleen of de eerste 10 minuten met de ouder erbij. Er is een wachtkamer waar je kunt wachten (of je kunt even naar een supermarkt vlakbij). Een sessie duurt ongeveer een 30-35 min. Dat is vaak lang genoeg voor een kind.
3. TELEFONISCH OVERLEG
Na elke sessie heb ik, een dag of paar dagen later, een kort telefonisch overleg (max 15 min) met de ouder(s) om de bevindingen uit de sessie te bespreken en te kijken of een
vervolgafspraak wenselijk is. Er is dan ook ruimte voor vragen en geef ik desgewenst handelingsadviezen voor thuis die passen bij de hulpvraag.
4. BEHANDELING
Gemiddeld komen kinderen een stuk of 4 a 5 keer. Maar dit kan ook meer of minder zijn. Dit is afhankelijk van de hulpvraag, ernst van de klachten en hoe het kind de behandeling
oppakt.
4. KOSTEN
De kosten voor het intakegesprek zijn gelijk aan de kosten voor een behandeling (90 euro).
De daaropvolgende sessie is tevens 90 euro, dit is inclusief telefonische nabespreking. De gemaakte kosten zijn, indien er sprake is van een aanvullende zorgverzekering, deels te declareren.
De praktijk is open op donderdag en vrijdag.

